زلال؛ مثل چشمه، مثل اشک

حرف‌هایی ساده، صمیمی، صریح و زلال...

زلال؛ مثل چشمه، مثل اشک

حرف‌هایی ساده، صمیمی، صریح و زلال...

بسم الله

سلام.
این،
چشمه ای است زلال،
از دلِ سنگِ کوهی رو سیاه.
از سنگ هم چشمه‌ می‌جوشد.
من دیده‌ام.
با دو چشم خود،
و در دو چشم خود،
و از دو چشم خود.
لحظه‌ها زلال‌اند و گوارا؛
زمانی که عکس خودم را در چشمه‌ی چشمم تماشا می‌کنم.
و آن موقع دل سنگ ترک برمی‌دارد.
و زلال جاری می‌شود.
زلال، مجرای دردهایی است که از کوهی راه به برون یافته است.
زلال،
گاهی چشمه‌ی آبی خنک است.
و گاهی آبِ معدنیِ جوشان.
بستگی دارد در دل کوه چه خبر باشد...
****
ده مطلب اخیر در صفحه‌ی اول قابل پی‌گیری است.
بقیه را در فصل‌های موضوعی و یا بایگانی ماهانه ببینید.

+ اگر مطلبی از این وبلاگ نقل می‌کنید، ممنون می‌شوم که منبع را هم ذکر کنید. تشکر :)

تازه‌ترین نظرها

بینی کفار را به خاک بمال

جمعه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۳، ۰۴:۵۰ ب.ظ

سوال:

برای آن‌که پشتوانه‌‌ای باشیم برای مؤمنین، قدرتشان را استحکام ببخشیم، و نیرومندشان سازیم؛

و برای آن‌که بینی کفار را به خاک بمالیم، چه کاری باید انجام دهیم؟

و آیا اصلاً چه لزومی دارد که مؤمنین را قدرت‌مند سازیم و یا بینی شیطان را به خاک بمالیم؟

 

پاسخ:

بگذار پاسخ را از میان سخنانی برایت برگزینم که استواری و شکوهش، آن‌چنان با راستی و حقیقت درآمیخته که دیگر هیچ جای تردید باقی‌ نمی‌گذارد.

از مولا، امیرمؤمنان - که سلام و درود بی‌کران خداوند بر او و همسر و فرزندان معصومش باد - درباره‌ی ایمان پرسیدند،

و ایشان فرمود:

الایمان علی اربع دعائم،

دعم یعنی حمایت. داعم اسم فاعل آن است، یعنی حمایت‌کننده، و جمع آن می‌شود دعائم. مسامحتاً از آن‌جا که هر یاری‌شونده‌ای بر حمایت حامی خویش تکیه می‌کند، داعم را هم‌چون پایه‌های یک بنا ترجمه می‌کنیم،‌ پس چنین می‌شود که ایمان بر چهار پایه استوار است، یعنی اگر دلت به حال ایمانت می‌سوزد به این‌چهارتا توجه کن و این‌چنین حامی ایمان خود باش.

 

سپس این چهار مورد را نام برد و برای هرکدام توضیحی داد و شعبه‌های ذکر فرمود، پاسخ سؤالی که مطرح کردم به مورد چهارمش مربوط است، پس به سراغ همان می‌رویم:

و الجهاد منها علی اربع شعب؛

چهارمینش جهاد است. جهاد چهارمین پایه‌ی ایمان است که خود چهار شعبه دارد، و اما این چهار شعبه به ترتیب چنین است:

الامر بالمعروف، و النهی عن المنکر، و الصدق فی المواطن، و شنئان الفاسقین.

سومی‌اش آن است که میدان جنگ را ترک نکنی. پس بدان که جهاد فقط ماندن در میدان جنگ نیست، بلکه پیش از آن دو شعبه‌ی دیگر هم دارد، اما اثر آن دو را دقت کن تا پاسخ سؤال را بیابی:

فمن أمر بالمعروف شد ظهور المؤمنین،

و من نهی عن المنکر أرغم أنوف الکافرین.

پس کسی که امر به معروف کرد، مؤمنین را قدرت‌مند ساخت،

و کسی که نهی از منکر کرد،‌ بینی کفار را به خاک مالید.

یادآوری کنم که چون عبارت شرطی است، می‌توان افعال آن را التزامی معنی کرد، یعنی اگر امربه‌معروف کنی،‌ مؤمنین را قدرت‌مند می‌سازی،‌ و اگر نهی از منکر کنی، بینی کفار را به خاک می‌مالی.

 

راستی، تا به حال چندبار افتخار به خاک‌مالیدن بینی کفار را داشته‌ایم؟


1- اگر بخواهی، سایر موارد و توضیحات این روایت را هم نقل می‌کنم و در حد بضاعتم شرح می‌دهم و ترجمه می‌کنم،‌ و اگرنه آن را به خودت وامی‌گذرام، و ببخشید اگر چیز زیادی نمی‌دانم.

2- برای دانستن چیستی و چگونگی امر به معروف و نهی از منکر، ضروری است به منابع و مراجع ذی‌صلاح مراجعه کنیم.

3- احساس می‌کنم وبلاگم به خود می‌بالد و افتخار می‌کند و حالا به راستی خودش را شایسته‌ی نام زلال می‌داند، حالا که سخنان باب شهر علم، امیر کلام و بیان، علی علیه‌السلام بر لوح سینه‌اش نقش بسته‌است.

4- زیر موضوع «درنگ»، فصلی باز کردم با عنوان‌ «حرف‌های نورانی»، ان‌شاءالله قرار است از این پس نقل‌هایی از قرآن و روایات را در آن بازگو کنم. امیدوارم که این فصل آبروی وبلاگم باشد...

نظرها  (۵)

۳۰ خرداد ۹۳ ، ۱۷:۵۸ ...:: زرافه ::...
احسنت. راستش نهی از منکر و امر به معروف خیلی مهمه. یکی از دلایلی هم که مهم ترش می کنه مظلومیتش هست توی جامعه ی ما. جامعه ی امر به معروف و نهی از منکر نکنِ دور افتاده از رحمتِ پروردگار. بعد یک مظلومیت دیگرش هم این است که خیلی معطوف شده به بحث حجاب. طوری مانور داده شده که وقتی اسم امر به معروف و نهی از منکر می آید، سریع خاطر ما به سمت حجاب می رود و این خوب نیست بنظرم. البته درست است که از اصلی ترین راه های درمان غده ی سرطانی بد حجابی، همین امر و نهی است، اما امر به معروف و نهی از منکر دایره ی خیلی وسیع تری دارد.
خب چون شما بچه مذهبی هستی و مسجد هم می روی، مثلا در همین وضوخانه ی مسجدها هم بنظرم با نهی از منکر در مورد شیوه ی صحیح وضو گرفتن، در روز و در سطح کشور هزاران متر مکعب آب صرفه جویی می شود!

این پستت منو یاد سید طاهای صدا و سیمای استان انداخت!
پاسخ:
سلام.
قبول دارم که امر به معروف و نهی از منکر وجوه مختلفی دارد، باید به همه‌ی معروف‌ها و منکرها توجه داشت، نماز اول وقت و احترام به والدین از معروف‌هایی است که خیلی باید به آن امر کرد. منکر هم زیاد است که باید خودمان و دیگران را ازش نهی کنیم. غیبت و تهمت و بدزبانی از این دست است، بی‌احترامی به والدین هم از این طرف منکر است و باید بچه‌های امروز را جداً ازش نهی کرد. بی‌حیایی و بی‌حجابی هم البته مصداق مهم و بارزی از منکر علنی است که ظاهر جامعه‌ی اسلامی را به گند می‌کشد و البته بر باطن هم بی‌تأثیر نیست.
یک نمونه‌ی معروف هم همین مطلبی است که می‌بینید، یکی از دوستان تشویقم کرد که از روایات و قرآن نقل مطلب کنم. یک‌ نفر دیگر هم گفت موضوع امر به معروف و نهی از منکر را پررنگ کن. خلاصه این امر به معروف‌ها جواب می‌دهد. همین‌طوری که روی من جواب داد!

سیمای استان؟ اوه! چرا؟ یعنی تو آن‌جا هم از این حرف‌ها می‌زدم؟! آخه اون برنامه‌ها برای کودک و نوجوان بود، الان مخاطب وبلاگ بزرگوارانی هستند مثل شما. مخاطبان تغییرکرده‌اند، اگر سیاق سخنم همان باشد،‌ یا آن موقع اشتباه می‌کردم یا الان! پس راهنمایی بفرمایید.
ممنونم.
سلام آقاجونم
خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی...
کار خوبی کردی الحمدلله 
آفرین
آیت الله جاودان می فرمایند:
آقاجان آن مسیری که یک سالک الی الله در بیست سال سی سال طی می کند -تازه آیا برسد یا نرسد-با فرض امر به معروف و نهی از منکر صحیح در عرض دو الی سه سال قابل پیمودن است باور کنید.


پاسخ:
سلام
ممنونم.
نکته‌ای که از حاج‌آقای جاودان نقل کردی خیلی برایم جالب بود. واقعاً مهم و جالب بود.
دمت گرم، ممنون
ببخشید " شنئان الفاسقین" ینی چی؟
پاسخ:
«شنئان» یعنی «دشمنی». شنئان الفاسقین یعنی «دشمنی با فاسقین».
«شنئ» را با «شنع» که واژه‌های مثل «شنیع» از آن مشتق می‌شود اشتباه نگیرید.
به منم سر بزن

ممنون از پستت
پاسخ:
به تو هم سر زدم

خواهش از پستم!
به به!
پس صدا و سیمایی هستین...
آقا دلمون خوووووووووووووونه از این صدا و سیما، خوووووووووووووووووووووووووون...
(ربطش به شما رو خودمم نمی دونم! D: )
پاسخ:
صدا و سیمایی نیستم،
قبلن‌ترها یه مدت گذرم به اون‌جا افتاده‌بود، ولی الان دیگه خبری نیست!
ما هم به صدا و سیما و شصتاد چیز دیگر نقدهای خیلی زیادی داریم...

برای این مطلب نظر یا یادداشتی بگذارید:

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">